Marketingbedrijf verzamelde foto’s en locaties van miljoenen Instagramgebruikers

Een marketingbedrijf uit San Francisco verzamelde massaal de locatiegegevens en verhalen van Instagramgebruikers. Het gaat om het bedrijf Hyp3r. Hyp3r was een ‘Facebook Marketing Partner’, maar die samenwerking is nu stopgezet na de onthullingen door de financiële nieuwssite Business Insider.

Openbare profielen
Hyp3r gebruikte en analyseerde de gegevens van openbare Instagram-profielen op basis van locatiegegevens. Het bedrijf linkte foto’s en video’s die vanaf een bepaalde locatie werden gedeeld automatisch aan profielfoto’s, profielgegevens en het aantal volgers van gebruikers. Daarnaast werden ook Instagram-verhalen, die 24 uur zichtbaar zijn, opgeslagen door het marketingbedrijf. Deze gegevens werden voor een onbepaalde duur opgeslagen.

Miljoenen posts per maand
Om hoe veel verzamelde data het precies gaat, is niet duidelijk. Volgens de getuigenissen van meerdere ex-werknemers van Hyp3r zou het om meer dan een miljoen posts per maand gaan die werden opgeslagen. Het marketingbedrijf bouwde gedetailleerde profielen op van mensen op basis van bewegingen, gewoonten en koopgedrag. Hyp3r kon het afgelopen jaar ongestoord data verzamelen door een zwakte in de beveiliging van Instagram.

Gericht adverteren
Hyp3r gebruikte de verzamelde data in een tool die aan bedrijven werd verkocht. Met die tool konden bedrijven snel en gericht adverteren op basis van exacte locatiegegevens en de voorkeuren van mensen. Een woordvoerder van Instagram heeft aangegeven dat de werkwijze van Hyp3r niet werd goedgekeurd en de gedragslijn van Instagram schendt. De data had niet automatisch mogen worden vergaard zonder toestemming. De woordvoerder gaf aan dat Hyp3r van het platform is verwijderd en dat de beveiliging van Instagram is verbeterd.

Terug naar overzicht